Rekordy szybkiego czytania. W Polsce i na Świecie

Czytamy w Polsce ze średnią szybkością 200-250 słów/min. i nie odbiegamy w tej mierze od średniej europejskiej Ale – co ciekawe – przychodzimy na świat z naturalną możliwością czytania w tempie 1000 słów/min., czyli co najmniej pięć razy szybciej. To z założenia potrafi układ oko-mózg, tak nas wyposażyła Natura.

Dlaczego więc czytamy tak wolno? Ponieważ nauczyła nas tego szkoła. Kurs jest swego rodzaju rewitalizacją dorosłego człowieka i przywracaniem utraconych umiejętności naturalnego (oko – mózg) czytania. W szkole nauczyliśmy się czytać, tak – ale wolno. Bardzo wolno. Bo nawet wspomniane 1000 słów/min. są niczym w porównaniu z obecnym rekordem Polski (35 tysięcy słów/min), czy rekordami świata, ocierającymi się już o 90 tys. słów/min. Przy tych szybkościach od czytania „bolą ręce” (nie nadążasz z odwracaniem stronic….), rekordzista Polski „Chłopów” Reymonta czytałby w 27 minut…. Oczywiście z pełnym rozumieniem i zapamiętaniem!

Co konkretnie spowalnia nasze czytanie do tak żenująco niskiego poziomu? Trzy największe „grzechy” to: subwokalizacja, ograniczenie peryferyjności widzenia i regresja. Zrób mały eksperyment, i to w tej chwili. Wróć do początku tego tekstu i przeczytaj raz jeszcze kilka pierwszych zdań. Teraz. A potem wróć do tego miejsca. Zrobione? Zapytam: czy przypadkiem nie łapiesz się na tym, ze czytając zadany tekst powtarzałeś po cichu, „w myślach” czytane słowa? Mówiłeś do siebie czytanym tekstem? Słowo po słowie? To jest właśnie subwokalizacja. Mówimy z maksymalną prędkością ok. 350 słów/min (400 słów/min., już na granicy bełkotu, wypowiada komentator sportowy na kilkanaście sekund przed strzeleniem bramki). A więc chociażbyś nie wiem jak się starał, czytając w ten sposób nie przekroczysz granicy szybkości mówienia!.

 

Może każdy nie przeczyta „Chłopów” na dużej przerwie w 20 minut. Każdy może jednak czytać wielokrotnie więcej niż obecnie i to z większym zrozumieniem. W tym celu znaleźć w necie samouczek szybkiego czytania lub przyjść na kurs szybkie czytania. Np. W Akademii Nauki w Olsztynie.