Rady pedagogiczne
Program Rady Pedagogicznej
Temat: Efektywna nauka w szkole
Termin: wskazany przez Szkołę
Czas szkolenia: 5 godz. szkoleniowych + przerwa 15 min.
Miejsce szkolenia: w szkole
Liczba uczestników: wskazana przez Szkołę
Trener: certyfikowany trener Akademii w Olsztynie, pedagog
Zakres tematyczny:
Zakres tematyczny | Uczestnik szkolenia zdobędzie wiedzę
i posiądzie umiejętności na następujące tematy: |
Higiena nauki – w jakich warunkach należy przyswajać wiedzę. | – znaczenie koncentracji dla efektywności i tempa nauki
– techniki i sposoby koncentracji – rola i charakter powtórek w procesie nauczania/uczenia się – wpływ przerw w nauce na tempo przyswajania wiedzy – wpływ muzyki barokowej na proces nauki |
Indywidualne wzorce myślenia – w jaki sposób nasz organizm warunkuje efektywność nauki | – rozpoznawanie predyspozycji ucznia do najlepszego sposobu uczenia się
– dobór metod nauczania/uczenia się odpowiednich dla każdego wzorca |
Pamięć – mechanizm funkcjonowania i jej rozwój
|
– funkcjonowanie pamięci i jej wpływ na jakość uczenia się
– sposoby treningu pamięci, zwiększającego jej efektywność – techniki pamięciowe i ich praktyczne zastosowanie na lekcjach |
Każdy z uczestników otrzyma materiały szkoleniowe i zaświadczenie o uczestnictwie w warsztacie.
Inne tematy szkoleń Akademii w Olsztynie (dawniej Akademia Nauki) dla nauczycieli:
CZYTANIE I NAUKA CZYTANIA W ŚWIETLE NAUKOWYCH FAKTÓW
Czytanie w świetle najnowszych badań naukowych.
– Definicja czytania. Czytanie jako twórczy proces myślowy w definicji Tinkera i McCullougha.
– Rozpoznajemy wyraz po kształcie, tak samo jak znajomy dom czy mur (Huey).
– Omówienie badań Edmana, Dodge, Mullera i Cattela
– Czy fonetyzacja jest warunkiem koniecznym do zrozumienia widzianego wyrazu? Badania Jaromy, Loesera, Chromowa i Szkutnika.
Błędy w nauczaniu czytania
– Dlaczego nauka przez składanie liter i sylab może spowalniać proces uczenia się czytania?
– Kiedy dziecko może czytać głośno?
– Jaki związek mają aktualne metody nauki czytania z wtórnym analfabetyzmem w Polsce i dysleksją?
– Dlaczego najsprawniej czytają dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły?
Czytanie – nowe paradygmaty
– Różnica między korową funkcją mózgu a umiejętnością.
– Czy potraktowanie czytania jako funkcji może rozwiązać problem dysleksji?
– Czytanie jako nauka języka przez oko.
– Czego uczą nas o czytaniu głuchoniemi posługujący się językiem migowym?
– Czytanie – najbardziej skuteczny kanał pozyskiwania nowej wiedzy.
– Nasze dzieci potrzebują 4 razy więcej wiedzy niż my kiedy byliśmy w ich wieku. Co zrobić, aby nasze dzieci mogły czytać sprawniej niż my?
Nauka czytania dzieci o różnych Wzorcach Myślenia.
– Wzorce Myślenia – zarys zagadnienia
– Dlaczego dzieci z Ruchem w Nieświadomości mogą czytać wszystko?
– Dysleksja urojona u dzieci ze Wzrokiem w Nieświadomości.
– Problemy z czytaniem i tzw. podwójne wiązanie u dzieci ze Słuchem w Nieświadomości.
WZORCE MYŚLENIA A EMOCJE – EMOCJE A UCZENIE SIĘ
Każde dziecko ma swój indywidualny styl komunikowania się ze światem.
Na warsztatach omówimy Wzorce Myślenia, którymi posługują się dzieci, oraz jakie są mocne i słabe strony poszczególnych stylów uczenia się. Przyjrzymy się skąd mogą brać się takie problemy jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia, jak można im przeciwdziałać i je minimalizować. Powiemy również kilka słów o ADHD.
Mózg w „świecie” informacji
– rola świadomości w procesie przetwarzania wiedzy
– nieświadome procesy, kluczem do zrozumienia i zapamiętania informacji
„Kanały” percepcji
– zmysłowe okna na świat
– ciało, które dostarcza bodźce
Wzorce Myślenia – współzależność ciała i umysłu w procesie uczenia się i komunikowania się ze światem.
– dlaczego dzieci siedzą godzinami nad lekcjami, które mogłyby odrobić w kilkadziesiąt minut?
– czy mózg ma „wyłącznik”?
– doświadczenie „wyłączenia” pracy mózgu
Wzorce w relacjach
– konflikty i nieporozumienia w relacjach wynikające z różnej percepcji i praktyczne sposoby ich rozwiązywania
– ciekawy eksperyment na temat percepcji nauczycieli, który przeprowadzili polscy psycholodzy
– ADHD – choroba czy błąd relacyjny – badania amerykańskich i polskich naukowców
Dysleksja, dysgrafia i dysortografia w świetle wzorców
– dlaczego w Japonii jest tylko 0,01% dyslektyków?
– czy polskie dzieci „muszą” mieć dysleksję?
Mocne strony Wzorców
– każde dziecko ma swoje miejsce w świecie
Myślenie- emocje – ciało
– błąd, który popełniają rodzice
– optymalne wyposażenie pokoju do nauki w domu.
TECHNIKI ZAPAMIĘTYWANIA, CZYLI JAK W 60 SEKUND NAUCZYĆ CAŁĄ KLASĘ KOLORÓW TĘCZY WE WŁAŚCIWEJ KOLEJNOŚCI.
Serdecznie zapraszamy