Akademia Nauki - Olsztyn dla dzieci - kursy i zajęcia

zajęcia dla dzieci, Olsztyn, kursy, półkolonie, obozy, szybkie czytanie, techniki pamięci, Lego

Kontakt »

Jesteś tutaj

Portret czytającego nastolatka - 2009 r. w Olsztynie

Harry Potter zaczarował olsztyńskich gimnazjalistów

Gimnazjaliści czytają szybciej i z lepszym zrozumieniem niż 6 lat temu. Dalej odstają jednak od średniej europejskiej. W każdej klasie gimnazjum znajduje się średnio 1-2 uczniów czytających na poziomie 8 - latka. Chłopcy są mniej pracowici, mniej czytają, ale uzyskali nieznacznie lepsze wyniki niż dziewczęta. Takie wnioski płyną z badania porównawczego Akademii Nauki przeprowadzonego przed feriami w Olsztynie.                          

W badaniu wzięło udział 531 pierwszo- i drugo- klasistów z pięciu olsztyńskich gimnazjów. Po równo dziewcząt i chłopców. Ankietowani dostali do przeczytania tekst popularnonaukowy nt. Kataklizmy ziemskie (1 strona, 546 słów) i arkusz z 10 pytaniami kontrolnymi. Gimnazjaliści czytali tekst średnio 3 minuty i 34 sekundy. Oznacza to, że czytali w tempie 153 słów na minutę. Jest to wynik gorszy o 47 słów niż średnia statystycznego 15-latka z krajów "starej" europejskiej dwunastki (200 słów na minutę przy 70% zrozumienia). Optymizmem napawa jednak stopień zrozumienie tekstu. Olsztynianie zapamiętali 75% przeczytanego tekstu, czyli 5% więcej niż ich rówieśnicy z Zachodu.                                       

Gimnazjaliści obu płci czytali w identycznym tempie, po 153 słowa na minutę (snm) i ze śr. 75% zrozumieniem. W każdej klasie było co najmniej 1-2 uczniów czytających na poziomie 8-latka (3 kl. podstawówki), czyli od 61 do 99 słów na minutę. Sytuacja ta dotyczyła częściej chłopców (co 15 uczeń) niż dziewcząt (jedna na 21 uczennic).                                         

Powyżej średniej europejskiej (200 snm) czytało 12% badanych. Tempem takim może pochwalić się co 7 uczeń i co 8 uczennica. Co ciekawsze, więcej zapamiętali chłopcy 76%. Najlepsze dziewczęta osiągnęły wynik 73%.

Najszybciej tekst przeczytał uczeń gimnazjum Nr VII. Osiągnął on tempo 496 snm przy 80% zapamiętywaniu. O jedną czwartą wolniej czytała najlepsza z dziewczyn, uczennica gimnazjum Nr XIII w Olsztynie (355 snm przy 72% zapamiętaniu). Najsłabszy wynik w czytaniu na teście wyniósł 61 snm (60%). Oznacza to, że uczeń ten przeczytał jedną stronę tekstu w 8 minut i 58 sekund, tj. aż 8 razy dłużej niż najszybszy uczeń (tj. 1 minuta i 6 sekund).

Trzy czwarte badanych zadeklarowało, że sięga co miesiąc po 1-2 książki, a co piata osoba, że czyta jedną książkę na tydzień. Do braku kontaktu z książką „przyznał się” co 8 badany chłopak, ale tylko co setna gimnazjalistka. Wiele deklaracji nie znalazło jednak pokrycia w dalszej części badania. Mniej niż co trzeci badany nastolatek potrafił wymienić z nazwy 3 książki przeczytane w ostatnim czasie (6 m-cy). Bardziej "gramotne" okazały się dziewczęta (co druga).

Badani wskazali tytuły 264 ostatnio przeczytanych książek (bez lektur). Więcej książek przytoczyły dziewczyny (60% tytułów). Dzieląc liczbę książek wymienionych z nazwy w badaniu (864) przez liczbę jego uczestników (531) wyliczono, że gimnazjaliści przeczytali średnio 1,6 książki w ostatnim czasie. W statystyce tej nie ujęto lektur szkolnych.

Z badania wynika, że gimnazjaliści najchętniej sięgali po Harrego Pottera. Serię książek Rowling wskazało ponad 30% badanych. Po równo chłopcy i dziewczęta. Podobnie demokratycznie czytane były tylko powieści Tolkiena (11% wskazań). Książki te podobnie jak „Opowieści z Narni” (2%, głównie nastolatki), zostały przeniesione na ekran.

Na tym kończą się podobieństwa. Dziewczyny najczęściej deklarowały lekturę „Zmierzchu” (St. Meyer o miłości nastolatki do ... wampira), „Dzieci z dworca Zoo” (o nastoletniej narkomance) i książek Meg Cabot (o dzielnych dziewczynach). Panowie stawiali głównie na książki znane z ekranu, sensację i przygody Wiedźmina Sapkowskiego. Lista książek polecanych przez nastolatki oraz absolwentów kursów szybkiego czytania można znaleźć na www.efektywna-nauka.pl

 

Wnioski z badania

Spory odsetek nie czytających (deklaracje) chłopców oraz duży udział książek znanych z ekranów kin mogą wskazywać na spadek czytelnictwa w badanej grupie. Tym bardziej cieszy poprawa tempa czytania ze zrozumieniem. Duża w tym zasługa nauczycieli i reformy systemu nauczania, kładących nacisk na przygotowanie uczniów do testów na koniec szkoły podstawowej i gimnazjum.

Martwić może utrzymującą się różnica w sprawności czytania olsztyńskich gimnazjalistów w stosunku do ich rówieśników ze „starej Europy”. Inne badania Akademii Nauki (wyniki absolwentów kursów szybkiego czytania) wskazują, że dystans ten można łatwo nadrobić. Przykładowo uczestnicy 32 godzinnego kursu „Gimnazjum z klasą – kurs szybkiego czytania i efektywnej nauki” zakończonego w styczniu br. poprawili (średnia wszystkich uczestników) tempo czytania aż 11 krotnie zachowując przy tym jakość czytania (72% zapamiętania). Najwolniejszy z kursantów (521 snm i 70% na koniec kursu) przyspieszył „tylko” 4 krotnie, zaś najszybszy uczestnik warsztatów „Gimnazjum z klasą” zwiększył swoje tempo czytania aż siedemnastokrotnie przy 100% zrozumieniu. Test kończący kurs uczestniczka ta przeczytała w tempie 3462 słowa na minutę. Brawo Ada!

 

Wnioski - Badanie czytelnictwa w 2003 r.

Interesująco wypada porównanie tegorocznego badania z wynikami ankiety Akademii Nauki w Olsztynie z 2003 roku (N=1150 badanych). Analiza danych wskazuje, że statystyczny 14-15 latek czyta szybciej i lepiej niż przed 6 laty. W 2003 roku średnie tempo czytania wynosiło 141 słów na minutę przy 72% zrozumieniu.

Opr. I. Górski, Akademia Nauki w Olsztynie, na podstawie ankiet

e-mail. olsztyn@efektywna-nauka.pl  

---------------

Notka metodologiczna

Badanie zostało przeprowadzone miedzy 19 a 27 stycznia 2009 r. Objęto nim (losowo wybranych) 28 klas pierwszych i drugich z pięciu olsztyńskich gimnazjów. W przedsięwzięciu wzięło udział 531gimnazjalistów, którzy przeczytali na czas liczący 546 słów tekst popularnonaukowy nt. "Kataklizmy ziemskie" oraz odpowiedzieli na 10 pytań do przeczytanego tekstu. Przyjęto, że jedna prawidłowa odpowiedź oznacza 10% zrozumienia tekstu. Ankietowani wypełnili także ankiety nt. własnych nawyków czytelniczych. Udział w badaniu był dobrowolny. Badanie zostało w całości sfinansowane przez Akademię Nauki w Olsztynie, organizatora kursów szybkiego czytania i technik pamięciowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Aktualności

22/01/2018

W ferie 2018 r. zapraszamy dziewczynki i chłopców na ciekawe półkolonie w Akademii Nauki.

 

30/10/2017

Sekretariat Akademii Nauki nieczynny na Święto Wszystkich Świętych

25/09/2017

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty i pokazy Akademii  w czasie Dni Nauki oraz Nocy Naukowców UWM 2017.

Akademia Nauki jest oficjalnym partnerem UWM przy organizacji tych wydarzeń.

01/09/2017

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko miało lepszą pamięć, czytało szybko ze zrozumieniem i potrafiło koncentrować się na szkolnych zadaniach to zapisz dziecko zajęcia w Akademii Nauki

28/06/2017

Wakacje 2017! Obozy i półkolonie Akademii Nauki w Olsztynie

09/05/2017

Czytaj szybciej, pamiętaj więcej, pracuj mniej - kurs dla dorosłych w Olsztynie. Nowy kurs od 11.05.2017 r.

warsztaty dla rodziców, Akademia Nauki w Olsztynie, Akademia Rodzica
26/04/2017

Akademia Nauki zaprasza na cykl 4 warsztatów dla rodziców w ramach „Akademii Rodzica”. Celem „Akademii Rodzica” jest wsparcie rodziców w procesie wychowania dzieci oraz promocja czytelnictwa.

23/01/2017

w Olsztynie w ferie zapraszamy dziewczynki i chłopców na ciekawe półkolonie w Akademii Nauki.

Zapisz się na newsletter

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych do celów marketingowych przez Akademię Nauki w Olsztynie.

Partnerzy

  • akademia nauki
  • dla dzieci olsztyn
  • tempoo_logo_1200.jpg

  • akademia nauki zajęcia i kursy dla dzieci i dorosłych

  • kartaduzejrodziny_www.png
  • w-m_karta_duzej_rodziny.png