Akademia Nauki - Olsztyn dla dzieci - kursy i zajęcia

zajęcia dla dzieci, Olsztyn, kursy, półkolonie, obozy, szybkie czytanie, techniki pamięci, Lego

Kontakt »

Jesteś tutaj

Badanie czytelnictwa w szkołach podstawowych na obszarach wiejskich W-M w 2011r.

Akademia Nauki przeprowadziła badanie pomiaru szybkości czytania i zrozumienia czytanego tekstu u:

- 411 dzieci z 24 wiejskich szkół województwa warmińsko-mazurskiego oraz

- 92 dzieci ze szkół podstawowych w Olsztynie.

Celem badania było porównanie tempa czytania (ile słów na minutę) oraz stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu.

 

Badania Akademii Nauki wskazują, że:

- dzieci uczęszczające do szkół w Olsztynie mają wyższe o 17% średnie tempo czytania w porównaniu do uczniów szkół wiejskich przy podobnym stopniu zrozumienia (89% Olsztyn, 84% wieś).

- czytać ze zrozumieniem nie potrafiło aż 11% dzieci z terenów wiejskich. Wszystkie badane dzieci z Olsztyna czytały ze zrozumieniem.

 

Na www.efektywna-nauka.pl można także znaleźć wyniki badań czytelnictwa Akademii:

- Portret czytającego nastolatka 2009 r. w Olsztynie

- Portret czytającego 15-latka - 2003 r. w Olsztynie

- Portret czytającego nastolatka 2010 r. w Grudziądzu

oraz listę 855 najchętniej czytanych książek przez dzieci i młodzież w wieku od 6 do 18 lat

- dziewczęta / chłopcy - 16 - 18 lat

- dziewczęta / chłopcy - 13 - 15 lat

- dziewczęta / chłopcy - 11 - 12 lat

- dziewczęta / chłopcy - 9 - 10 lat

- dziewczęta / chłopcy - 6 - 8 lat.

 

Wyniki badań w:

- badanie nr 1 - szkoły w obszarach wiejskich

- badanie nr 2 - szkoła w Olsztynie.

 

Badanie 1 – szkoły w obszarach wiejskich

Uczniowie z wybranych 24 wiejskich szkół otrzymali tekst pt.”Jak koń przywiódł do domu niedźwiedzia”, który zawierał 282 słowa oraz arkusz z 10 pytaniami kontrolnymi. Na postawie odpowiedzi zmierzono stopień zrozumienia czytanego tekstu. Badanie przeprowadzono w okresie od lutego do maja 2011r.

W badaniu wzięło udział 411 uczniów szkół podstawowych z  klas 4-6.

 

Liczba osób

procent

razem

411

100%

dziewczynki

151

37%

Chłopcy

260

63%

Spośród 411 uczniów 45 osób, czyli 11% nie umiało przeczytać tekstu ze zrozumieniem (wynik poniżej 50% rozumienia tekstu) i w związku z tym ich dane nie były brane do dalszych obliczeń.

 

liczba osób

procent

Razem

45

100%

dziewczynki

12

27%

Chłopcy

33

73%

 

W metodologii rozwijania kompetencji czytania, przyjmuje się, że sprawny czytelnik jest w stanie zapamiętać i zrozumieć minimum 50% tekstu. Osoby czytające z mniejszym niż 50% zrozumieniem uważa się za niegramotne (nie czytające) lub analfabetów.

Poniżej struktura osób, których wyniki rozumienia tekstu wyniosły 50% i więcej

 

liczba osób

procent

Razem

366

100%

dziewczynki

139

38%

Chłopcy

227

62%

     

Razem

366

100%

klasa 4

113

31%

klasa 5

126

34%

klasa 6

127

35%

 

TEMPO CZYTANIA

Średnie tempo czytania uczniów klas 4-6 wyniosło 133 słowa na minutę (s/m)

Dziewczynki czytały ze średnim tempem wynoszącym 143 s/m, chłopcy natomiast nieco wolniej, bo 124 s/m.

Poniżej wyniki w podziale na klasy:

klasa

Średnie tempo czytania (s/m)

4

122

5

136

6

140

 

Większość uczniów czytała z tempem wynoszącym od 101-150 s/m (39% uczniów) oraz 51-100 s/m (33%). Uczniów czytających powyżej 150 s/m było 27%.

Liczba s/m

liczba osób

procent

1- 50

5

1%

51-100

122

33%

101-150

141

39%

151-200

51

14%

201-250

27

7%

powyżej 250

20

6%

Razem

366

100%

 

Dziewczynki

liczba osób

procent

1- 50

2

1%

51-100

41

29%

101-150

48

35%

151-200

26

19%

201-250

14

10%

powyżej 250

8

6%

Razem

139

100%

 

W poniższym zestawieniu widać nieznaczne różnice w tempie czytania między dziewczynkami, a chłopcami. Większa liczba dziewczynek w porównaniu z chłopcami czyta w tempie powyżej 150 s/m (dz – 35%, ch- 22%)

Chłopcy

liczba osób

procent

1- 50

3

1%

51-100

81

36%

101-150

93

41%

151-200

25

11%

201-250

13

6%

powyżej 250

12

5%

Razem

227

100%

 

ZROZUMIENIE TEKSTU

Prawie 60% uczniów przeczytało tekst przy stopniu 90-100% zrozumienia. Średni stopień zrozumienia wyniósł 84% i jest identyczny zarówno u dziewczynek jak i u chłopców.

stopień zrozumienia

liczba osób

Procent osób

50%

27

7%

60%

34

9%

70%

39

11%

80%

55

15%

90%

72

20%

100%

139

38%

Razem

366

100%

 

Najszybciej przeczytał tekst chłopiec z 6 klasy  - 353 s/m przy 100% zrozumieniu tekstu. Najlepsza z dziewczynek (klasa 6) uzyskała wynik 319 s/m przy 90% zrozumieniu.

Najsłabszy wynik w czytaniu wyniósł 37 s/m. Oznacza to, że uczeń ten przeczytał ten tekst w 7 min i 43 sek., aż 7 razy wolniej niż najszybszy uczeń.

 

Podsumowanie badania nr 1 czytelnictwa uczniów szkół wiejskich

- W badaniu wzięło udział 411 uczniów szkół podstawowych z  klas 4-6 z 24 wiejskich szkół woj. w-m.

- 45 dzieci, 11% nie umiało przeczytać tekstu ze zrozumieniem (wynik poniżej 50% rozumienia tekstu).Ich wyniki nie były brane do dalszych obliczeń.

- średnie tempo czytania pozostałych uczniów klas 4-6 wyniosło 133 słowa na minutę (s/m)

- dziewczynki czytały ze średnim tempem wynoszącym 143 s/m, szybciej niż chłopcy (124 s/m).

- prawie 60% uczniów przeczytało tekst przy stopniu 90-100% zrozumienia. Pozostali czytali ze zrozumieniem 50-89%

- średni stopień zrozumienia wyniósł 84% i jest identyczny zarówno u dziewczynek jak i u chłopców.

- najszybciej przeczytał tekst chłopiec z 6 klasy  - 353 s/m przy 100% zrozumieniu tekstu. Najlepsza z dziewczynek (klasa 6) uzyskała wynik 319 s/m przy 90% zrozumieniu.

- najsłabszy wynik w czytaniu wyniósł 37 s/m. Oznacza to, że uczeń ten przeczytał ten tekst w 7 min i 43 sek., aż 9 razy wolniej niż najszybszy uczeń.

 

Badanie 2 - w Olsztynie

Akademia Nauki w Olsztynie prowadzi kursy sprawnego czytania i technik pamięciowych dla dzieci i młodzieży. Przed kursem wszyscy uczestnicy piszą test wstępny określający tempo czytania i zrozumienie. Poniżej prezentujemy zaobserwowane wyniki przed rozpoczęciem kursu:

- w badaniu wzięło udział 92 uczniów szkół podstawowych z klas 4-6 szkół w Olsztynie

- nie odnotowano osób, które miałyby wynik zrozumienia tekstu poniżej 60%

- średnie tempo czytania wyniosło 161 słów na minutę (s/m)

- dziewczynki czytały ze średnim tempem wynoszącym 157 s/m, natomiast chłopcy  - 163 s/m.

- średni stopień zrozumienia wyniósł 89 % i jest porównywalny u dziewczynek jak i u chłopców.

- najszybciej przeczytała tekst dziewczynka z 5 klasy  - 345 s/m przy 100% zrozumieniu tekstu. Najlepszy z chłopców (klasa 6) uzyskał wynik 301 s/m przy 100% zrozumieniu.

- najsłabszy wynik w czytaniu wyniósł 46 s/m. Oznacza to, że uczeń ten miał 7 razy wolniejsze tempo czytania niż najszybszy uczeń.

W następstwie kursu sprawnego czytania i technik pamięciowych organizowanych przez Akademię Nauki w Olsztynie tempo czytania wzrasta u dzieci średnio do 320-350 s/m przy min. 60% zrozumieniu.

Aktualności

25/06/2018

Wakacje 2018. Obozy i półkolonie Akademii Nauki w Olsztynie

18/06/2018

Godziny pracy Sekretariatu Akademii:

 

09/06/2018

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko miało lepszą pamięć, czytało szybko ze zrozumieniem i potrafiło koncentrować się na szkolnych zadaniach to zapisz dziecko zajęcia w Akademii Nauki

17/05/2018

Klauzula informacyjna zgodna z RODO

03/02/2018

Akademia Nauki zaprasza na kursy robotyki i programowania dla chłopców i dziewcząt na bazie klocków Lego WeDo  2.0. Programy dostosowane są do wieku uczestników.

 

22/01/2018

W ferie 2018 r. zapraszamy dziewczynki i chłopców na ciekawe półkolonie w Akademii Nauki.

 

warsztaty dla rodziców, Akademia Nauki w Olsztynie, Akademia Rodzica
12/12/2017

Akademia Nauki zaprasza na cykl 4 warsztatów dla rodziców w ramach „Akademii Rodzica”. Celem „Akademii Rodzica” jest wsparcie rodziców w procesie wychowania dzieci oraz promocja czytelnictwa.

25/09/2017

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty i pokazy Akademii  w czasie Dni Nauki oraz Nocy Naukowców UWM 2017.

Akademia Nauki jest oficjalnym partnerem UWM przy organizacji tych wydarzeń.

Zapisz się na newsletter

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych do celów marketingowych przez Akademię Nauki w Olsztynie.

Partnerzy

  • akademia nauki
  • dla dzieci olsztyn
  • tempoo_logo_1200.jpg

  • akademia nauki zajęcia i kursy dla dzieci i dorosłych

  • kartaduzejrodziny_www.png
  • w-m_karta_duzej_rodziny.png