Akademia Nauki - Olsztyn dla dzieci - kursy i zajęcia

zajęcia dla dzieci, Olsztyn, kursy, półkolonie, obozy, szybkie czytanie, techniki pamięci, Lego

Kontakt »

Jesteś tutaj

Badanie czytelnictwa uczniów LO w Szczytnie - 2011

- Co drugi licealista nie rozumie czytanego tekstu – wynika z badania przeprowadzonego przez Akademię Nauki w Olsztynie na grupie 100 licealistów. – Druga połowa czyta wolniej niż statystyczny Europejczyk. Licealiści mają też niską samoocenę swoich umiejętności. W 10 stopniowej skali wystawali sobie słabe 4. 

Powyższe wyniki nie powinny jednak martwić rodziców uczniów. Badanie zrobiono bowiem przed kursem szybkiego czytania i efektywnej nauki. Po jego zakończeniu wyniki licealistów poszybowały w górę. Podobnie jak ich samoocena.

W kursie szybkiego czytania i efektywnej nauki i badaniu Akademia Nauki wzięło 100 licealistów kl. 1-3 ze Szczytna. 37 chłopców i 63 dziewczęta. Na zajęcia przychodzili w czasie wolnym po szkole. Jeden raz w tygodniu. Zajęcia odbywały się w 20 osobowych grupach.

- Przed kursem uczniowie otrzymali do przeczytania 2 stronnicowy tekst pt. „Historia ubioru” liczący 1069 słów – mówi Ireneusz Górski, dyrektor Akademii Nauki w Olsztynie. - Każdy czytał w swoim tempie. Po przeczytaniu uczniowie odpowiedzieli na 13 pytań do tekstu, zaznaczając w każdym jedną z trzech możliwych do wyboru odpowiedzi. Zaledwie 57 ze 100 badanych zapamiętało i zrozumiało przeczytany tekst.

Poziom zrozumienia i zapamiętania tekstu mierzy się liczbą prawidłowych odpowiedzi do tekstu. Za wystarczającą przyjmuje się 60%. Wyniki słabsze świadczą o niewystarczającej jakości czytania i braku zrozumienia tekstu.

- Tylko 57 ze 100 badanych uczniów przeczytało tekst z 60% i większym zrozumieniem – wyjaśnia Katarzyna Puczel, koordynator badania Akademii Nauki. – Nie najlepiej wypadło także tempo czytania. Wyniosło słabe 140 słów na minutę.  Według badań NASA oczekiwane tempo czytania wynosi 200 słów przy 60% zrozumieniu.

Po krótkim 12h kursie szybkiego czytania i efektywnej nauki licealiści poprawili swoje wyniki. Wszyscy (100%) przeczytali test kontrolny ze zrozumieniem i w ponad 2-krotnie krótszym czasie. Test pt. „Naszyjnik Tutenchamona” przeczytali w tempie 308 słów na minutę i prawidłowo odpowiedzieli na 68% pytań. – Jest to wynik uśredniony dla 100 osób – wyjaśnia I. Górski. – Najlepsi czytali 542 słowa na minutę. Aż boję się pomyśleć jakie wysokie tempo by uzyskali po pełnym 30 godzinnym kursie szybkiego czytania w Akademii.

Licealiści ze Szczytna czytali 140 słów na minutę. Jest to słaby, poniżej średniej europejskiej wynik czytania. Gorzej, że tempo to nie jest odstępstwem od normy w woj. W-M. Identyczny rezultat w czytaniu na czas osiągnęli także uczniowie olsztyńskich liceów w badaniach Akademii w 2002 i 2009 roku (dostępne na WWW.efektywna-nauka.pl w zakładce „Badania czytelnictwa”). To niepokojące zjawisko dostrzega także MEN i konsekwentnie sprawdza na egzaminach kończących każdy poziom nauczania, umiejętność czytania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków z tekstów.

 

Samoocena uczniów

Badaniem Akademii objęto także styl uczenia się licealistów. Przed i na koniec kursu uczestnicy wypełnili ankiety złożone z 8 pytań dotyczących znajomości technik pamięciowych, notowania, jakości czytania, nauki w domu, a także koncentracji, radzenia sobie ze stresem i ostatnio przeczytanych książek. Ankietowani zaznaczali odpowiedź w skali od 0 do 10, gdzie 10 oznacza najwyższą wartość.

Przed kursem licealiści ocenili swoje umiejętności uczenia się na 3,8.  Najsłabiej znajomość technik pamięciowych (2,2). Najwyżej, bo od 4 do 4,7, umiejętności czytania i radzenia sobie ze stresem.

Po kursie Akademii szybkiego czytania i efektywnej nauki, średnia samoocena 100 licealistów, wzrosła do 7,1. Tym razem badani najwyżej ocenili (powyżej 7) znajomość technik pamięci, sprawnego notowania i czytania ze zrozumieniem. Każdą pozostałą umiejętność na minimum 6,3 i średnio aż o 200% lepiej niż przed kursem. Nie zanotowano różnic w ocenie dziewcząt i chłopców.

Prawie połowa (49%) ankietowanych deklarowała, że czyta książki. Na dowód tego podała łącznie 142 tytuły książek (bez lektur szkolnych). Daje to 2,1 książki na osobę. Czyli 4 razy więcej niż czyta statystyczny Polak przez cały rok (0,5 książki). Po kursie deklaracja czytania wzrosła do 6,9. Badani wymieni też 152 tytuły książek. Są wśród nich znane z ekranów kin historie o czarodziejach, drużynie pierścienia czy wampirach, ale także powieści młodych współczesnych pisarzy i nowości wydawnicze.

Wszystkie tytuły zostały dodane do listy książek czytanych przez absolwentów kursów Akademii i umieszczone na www.efektywna-nauka.pl w zakładce „Ciekawe książki”. Oprócz atrakcyjnych pozycji dla nastolatków, są tam też książki dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. W podziale na wiek i płeć. Warto przejrzeć.

 

Podsumowując

W następstwie skróconego kursu efektywnej nauki i szybkiego czytania Akademii Nauki w Olsztynie, grupa 100 licealistów poprawiła jakość czytania i uczenia się. Wszyscy kursanci po 12h treningu:
- przeczytali tekst końcowy 2,2 razy szybciej z lepszym zrozumieniem
- podnieśli samoocenę swoich umiejętności uczenia się (w 10 stopniowej skali) z 3,8 na 7,1

Zwiększyła się też liczba deklaracji czytania i przeczytanych książek. Powstała lista książek czytanych przez licealistów dostępna na www.efektywna-nauka.pl w zakładce „Ciekawe książki”.

Wyniki badania potwierdzają, że kurs szybkiego czytania i efektywnej nauki Akademii Nauki w Olsztynie podnosi kompetencje szkolne i samoocenę uczniów. Absolwenci szkoleń Akademii:
- lepiej czytają,
- znają techniki zapamiętywania,
- lepiej się uczą,
- łatwiej koncentrują
- lepiej radzą sobie ze stresem.

 

Metodologia

Badaniem zostali objęci uczniowie klas 1-3 liceum ogólnokształcącego w Szczytnie. Razem 100 osób, w tym 63 uczennice i 37 uczniów.

W ramach badania odbyli 12 godzinny trening szybkiego czytania i efektywnej nauki. W formie 3 spotkań po 4h lekcyjne, jeden raz w tygodniu, w czasie wolnym po lekcjach, w 20 os. grupach, w ostatnich 2 miesiącach 2011 r.

Przed zajęciami licealiści otrzymali do przeczytania 2 stronnicowy tekst pt. Historia ubioru (1069 słów). Każdy czytał w swoim tempie i po przeczytaniu odpowiedział na 13 pytań do tekstu, zaznaczając  w każdym 1 z 3 możliwych odpowiedzi.
Prędkość czytania obliczono dzieląc liczbę słów w przeczytanym tekście przez czas czytania w sekundach. Następnie wynik dzielenia pomnożono przez 60, by otrzymać rezultat w postaci słowa na minutę.

Po 12h kursie szybkiego czytania i efektywnej nauki uczniowie ponownie czytali na czas. Tym razem tekst pt. „Naszyjnik Tutenchamona” liczący 497 słów i odpowiedzieli na 13 pytań.

Uczestnicy badania przed i na koniec kursu zostali też poproszeni o wypełnienie ankiety nt. używanych technik efektywnego uczenia się. Złożyło się na nią 8 pytań dotyczące znajomości technik pamięciowych, notowania, jakości czytania, nauki w domu, a także koncentracji, radzenia sobie ze stresem i ostatnio przeczytanych książek. Ankietowani zaznaczali odpowiedź w skali od 0 do 10, gdzie 10 oznacza najwyższą wartość.

Aktualności

25/06/2018

Wakacje 2018. Obozy i półkolonie Akademii Nauki w Olsztynie

18/06/2018

Godziny pracy Sekretariatu Akademii:

 

09/06/2018

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko miało lepszą pamięć, czytało szybko ze zrozumieniem i potrafiło koncentrować się na szkolnych zadaniach to zapisz dziecko zajęcia w Akademii Nauki

17/05/2018

Klauzula informacyjna zgodna z RODO

03/02/2018

Akademia Nauki zaprasza na kursy robotyki i programowania dla chłopców i dziewcząt na bazie klocków Lego WeDo  2.0. Programy dostosowane są do wieku uczestników.

 

22/01/2018

W ferie 2018 r. zapraszamy dziewczynki i chłopców na ciekawe półkolonie w Akademii Nauki.

 

warsztaty dla rodziców, Akademia Nauki w Olsztynie, Akademia Rodzica
12/12/2017

Akademia Nauki zaprasza na cykl 4 warsztatów dla rodziców w ramach „Akademii Rodzica”. Celem „Akademii Rodzica” jest wsparcie rodziców w procesie wychowania dzieci oraz promocja czytelnictwa.

25/09/2017

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty i pokazy Akademii  w czasie Dni Nauki oraz Nocy Naukowców UWM 2017.

Akademia Nauki jest oficjalnym partnerem UWM przy organizacji tych wydarzeń.

Zapisz się na newsletter

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych do celów marketingowych przez Akademię Nauki w Olsztynie.

Partnerzy

  • akademia nauki
  • dla dzieci olsztyn
  • tempoo_logo_1200.jpg

  • akademia nauki zajęcia i kursy dla dzieci i dorosłych

  • kartaduzejrodziny_www.png
  • w-m_karta_duzej_rodziny.png