Akademia Nauki - Olsztyn dla dzieci - kursy i zajęcia

zajęcia dla dzieci, Olsztyn, kursy, półkolonie, obozy, szybkie czytanie, techniki pamięci, Lego

Kontakt »

Jesteś tutaj

Badanie czytelnictwa uczniów LO w Szczytnie - 2011

- Co drugi licealista nie rozumie czytanego tekstu – wynika z badania przeprowadzonego przez Akademię Nauki w Olsztynie na grupie 100 licealistów. – Druga połowa czyta wolniej niż statystyczny Europejczyk. Licealiści mają też niską samoocenę swoich umiejętności. W 10 stopniowej skali wystawali sobie słabe 4. 

Powyższe wyniki nie powinny jednak martwić rodziców uczniów. Badanie zrobiono bowiem przed kursem szybkiego czytania i efektywnej nauki. Po jego zakończeniu wyniki licealistów poszybowały w górę. Podobnie jak ich samoocena.

W kursie szybkiego czytania i efektywnej nauki i badaniu Akademia Nauki wzięło 100 licealistów kl. 1-3 ze Szczytna. 37 chłopców i 63 dziewczęta. Na zajęcia przychodzili w czasie wolnym po szkole. Jeden raz w tygodniu. Zajęcia odbywały się w 20 osobowych grupach.

- Przed kursem uczniowie otrzymali do przeczytania 2 stronnicowy tekst pt. „Historia ubioru” liczący 1069 słów – mówi Ireneusz Górski, dyrektor Akademii Nauki w Olsztynie. - Każdy czytał w swoim tempie. Po przeczytaniu uczniowie odpowiedzieli na 13 pytań do tekstu, zaznaczając w każdym jedną z trzech możliwych do wyboru odpowiedzi. Zaledwie 57 ze 100 badanych zapamiętało i zrozumiało przeczytany tekst.

Poziom zrozumienia i zapamiętania tekstu mierzy się liczbą prawidłowych odpowiedzi do tekstu. Za wystarczającą przyjmuje się 60%. Wyniki słabsze świadczą o niewystarczającej jakości czytania i braku zrozumienia tekstu.

- Tylko 57 ze 100 badanych uczniów przeczytało tekst z 60% i większym zrozumieniem – wyjaśnia Katarzyna Puczel, koordynator badania Akademii Nauki. – Nie najlepiej wypadło także tempo czytania. Wyniosło słabe 140 słów na minutę.  Według badań NASA oczekiwane tempo czytania wynosi 200 słów przy 60% zrozumieniu.

Po krótkim 12h kursie szybkiego czytania i efektywnej nauki licealiści poprawili swoje wyniki. Wszyscy (100%) przeczytali test kontrolny ze zrozumieniem i w ponad 2-krotnie krótszym czasie. Test pt. „Naszyjnik Tutenchamona” przeczytali w tempie 308 słów na minutę i prawidłowo odpowiedzieli na 68% pytań. – Jest to wynik uśredniony dla 100 osób – wyjaśnia I. Górski. – Najlepsi czytali 542 słowa na minutę. Aż boję się pomyśleć jakie wysokie tempo by uzyskali po pełnym 30 godzinnym kursie szybkiego czytania w Akademii.

Licealiści ze Szczytna czytali 140 słów na minutę. Jest to słaby, poniżej średniej europejskiej wynik czytania. Gorzej, że tempo to nie jest odstępstwem od normy w woj. W-M. Identyczny rezultat w czytaniu na czas osiągnęli także uczniowie olsztyńskich liceów w badaniach Akademii w 2002 i 2009 roku (dostępne na WWW.efektywna-nauka.pl w zakładce „Badania czytelnictwa”). To niepokojące zjawisko dostrzega także MEN i konsekwentnie sprawdza na egzaminach kończących każdy poziom nauczania, umiejętność czytania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków z tekstów.

 

Samoocena uczniów

Badaniem Akademii objęto także styl uczenia się licealistów. Przed i na koniec kursu uczestnicy wypełnili ankiety złożone z 8 pytań dotyczących znajomości technik pamięciowych, notowania, jakości czytania, nauki w domu, a także koncentracji, radzenia sobie ze stresem i ostatnio przeczytanych książek. Ankietowani zaznaczali odpowiedź w skali od 0 do 10, gdzie 10 oznacza najwyższą wartość.

Przed kursem licealiści ocenili swoje umiejętności uczenia się na 3,8.  Najsłabiej znajomość technik pamięciowych (2,2). Najwyżej, bo od 4 do 4,7, umiejętności czytania i radzenia sobie ze stresem.

Po kursie Akademii szybkiego czytania i efektywnej nauki, średnia samoocena 100 licealistów, wzrosła do 7,1. Tym razem badani najwyżej ocenili (powyżej 7) znajomość technik pamięci, sprawnego notowania i czytania ze zrozumieniem. Każdą pozostałą umiejętność na minimum 6,3 i średnio aż o 200% lepiej niż przed kursem. Nie zanotowano różnic w ocenie dziewcząt i chłopców.

Prawie połowa (49%) ankietowanych deklarowała, że czyta książki. Na dowód tego podała łącznie 142 tytuły książek (bez lektur szkolnych). Daje to 2,1 książki na osobę. Czyli 4 razy więcej niż czyta statystyczny Polak przez cały rok (0,5 książki). Po kursie deklaracja czytania wzrosła do 6,9. Badani wymieni też 152 tytuły książek. Są wśród nich znane z ekranów kin historie o czarodziejach, drużynie pierścienia czy wampirach, ale także powieści młodych współczesnych pisarzy i nowości wydawnicze.

Wszystkie tytuły zostały dodane do listy książek czytanych przez absolwentów kursów Akademii i umieszczone na www.efektywna-nauka.pl w zakładce „Ciekawe książki”. Oprócz atrakcyjnych pozycji dla nastolatków, są tam też książki dla uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. W podziale na wiek i płeć. Warto przejrzeć.

 

Podsumowując

W następstwie skróconego kursu efektywnej nauki i szybkiego czytania Akademii Nauki w Olsztynie, grupa 100 licealistów poprawiła jakość czytania i uczenia się. Wszyscy kursanci po 12h treningu:
- przeczytali tekst końcowy 2,2 razy szybciej z lepszym zrozumieniem
- podnieśli samoocenę swoich umiejętności uczenia się (w 10 stopniowej skali) z 3,8 na 7,1

Zwiększyła się też liczba deklaracji czytania i przeczytanych książek. Powstała lista książek czytanych przez licealistów dostępna na www.efektywna-nauka.pl w zakładce „Ciekawe książki”.

Wyniki badania potwierdzają, że kurs szybkiego czytania i efektywnej nauki Akademii Nauki w Olsztynie podnosi kompetencje szkolne i samoocenę uczniów. Absolwenci szkoleń Akademii:
- lepiej czytają,
- znają techniki zapamiętywania,
- lepiej się uczą,
- łatwiej koncentrują
- lepiej radzą sobie ze stresem.

 

Metodologia

Badaniem zostali objęci uczniowie klas 1-3 liceum ogólnokształcącego w Szczytnie. Razem 100 osób, w tym 63 uczennice i 37 uczniów.

W ramach badania odbyli 12 godzinny trening szybkiego czytania i efektywnej nauki. W formie 3 spotkań po 4h lekcyjne, jeden raz w tygodniu, w czasie wolnym po lekcjach, w 20 os. grupach, w ostatnich 2 miesiącach 2011 r.

Przed zajęciami licealiści otrzymali do przeczytania 2 stronnicowy tekst pt. Historia ubioru (1069 słów). Każdy czytał w swoim tempie i po przeczytaniu odpowiedział na 13 pytań do tekstu, zaznaczając  w każdym 1 z 3 możliwych odpowiedzi.
Prędkość czytania obliczono dzieląc liczbę słów w przeczytanym tekście przez czas czytania w sekundach. Następnie wynik dzielenia pomnożono przez 60, by otrzymać rezultat w postaci słowa na minutę.

Po 12h kursie szybkiego czytania i efektywnej nauki uczniowie ponownie czytali na czas. Tym razem tekst pt. „Naszyjnik Tutenchamona” liczący 497 słów i odpowiedzieli na 13 pytań.

Uczestnicy badania przed i na koniec kursu zostali też poproszeni o wypełnienie ankiety nt. używanych technik efektywnego uczenia się. Złożyło się na nią 8 pytań dotyczące znajomości technik pamięciowych, notowania, jakości czytania, nauki w domu, a także koncentracji, radzenia sobie ze stresem i ostatnio przeczytanych książek. Ankietowani zaznaczali odpowiedź w skali od 0 do 10, gdzie 10 oznacza najwyższą wartość.

Aktualności

25/09/2017

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty i pokazy Akademii  w czasie Dni Nauki oraz Nocy Naukowców UWM 2017.

Akademia Nauki jest oficjalnym partnerem UWM przy organizacji tych wydarzeń.

01/09/2017

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko miało lepszą pamięć, czytało szybko ze zrozumieniem i potrafiło koncentrować się na szkolnych zadaniach to zapisz dziecko zajęcia w Akademii Nauki

06/07/2017

Sekretariat Akademii Nauki nieczynny z powodu wakacji wink

28/06/2017

Wakacje 2017! Obozy i półkolonie Akademii Nauki w Olsztynie

09/05/2017

Czytaj szybciej, pamiętaj więcej, pracuj mniej - kurs dla dorosłych w Olsztynie. Nowy kurs od 11.05.2017 r.

warsztaty dla rodziców, Akademia Nauki w Olsztynie, Akademia Rodzica
26/04/2017

Akademia Nauki zaprasza na cykl 4 warsztatów dla rodziców w ramach „Akademii Rodzica”. Celem „Akademii Rodzica” jest wsparcie rodziców w procesie wychowania dzieci oraz promocja czytelnictwa.

23/01/2017

w Olsztynie w ferie zapraszamy dziewczynki i chłopców na ciekawe półkolonie w Akademii Nauki.

01/09/2016

Zapraszamy. Kliknij grafikę i poznaj terminy

Zapisz się na newsletter

Zapisując się na newsletter zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych do celów marketingowych przez Akademię Nauki w Olsztynie.

Partnerzy

  • akademia nauki
  • dla dzieci olsztyn
  • tempoo_logo_1200.jpg

  • akademia nauki zajęcia i kursy dla dzieci i dorosłych

  • kartaduzejrodziny_www.png
  • w-m_karta_duzej_rodziny.png